En Nissan med fingeren på pulsen

Test: Nissan Pulsar 115 Tekna
Fra: 209.900 kr.

Det er snart 10 år siden, Nissan var repræsenteret i den såkaldte Golf-klasse. Mærket har haft gigantisk succes med deres større crossover, Qashqai, og dengang de havde en mellemmodel i den populære Golf-klasse var med den noget anonyme Almera.

Nu er de efter et lille årti tilbage med deres Pulsar-model, som skal tage kampen op mod blandt andre Citroën C4, Mazda 3, Skoda Octavia, Honda Civic, Kia Ceed og flere andre. Feltet er benhårdt, men Nissans Pulsar klarer i det store hele skærene meget flot.

Plads, plads, plads
Det første man bemærker er den enorme plads indvendigt. Udefra snyder Pulsar’en og virker som en almindelig mellemklassebil, men når man kommer indenfor, hold da op! Her er ”højt til loftet”, masser af udsyn og lys takket være de store vinduer, og kabinen virker inspireret af storebror-succesen Qashqai.

På bagsædet sidder selv voksne på over 190 cm. godt, og børnene bliver nemt placeret i autostolene, fordi man faktisk kan komme til, også uden at skulle skubbe forsæderne frem. Bagagerummet er rummeligt og med bagsæderne lagt ned er her næsten ligeså meget plads, som klassens ”rum-konge” Skoda Octavia.

Førerpladsen er med god vanlig japansk eftertænksomhed. Alt er ergonomisk og passer til alle, om man er dværg eller kæmpe, og knapper og kontakter sidder godt og er let betjente.

Motoren (som i øvrigt er lavet af samarbejdspartneren Renault) har en pæn og lydløs gang, godt bundtræk og som de fleste nye biler dejlig økonomisk. Ramte næsten 20 km/l, mens dieselversionen ifølge fabriksoplysninger kan køre næsten 28 km/l, men er så også noget dyrere.

Fornuftig frem for fræk
Designet sætter sig lidt mellem to stole. Nissan Pulsar vil gerne være skarp og dynamisk, men når pladsen skal prioriteres, bliver det kun ved forsøget. Man kan ikke lave smarte coupé-linjer (som Mazda 3) og samtidigt have masser af plads. Køreregenskaberne er også behagelige, uden man på nogen måde får pulsen op, men som familiebil har Nissans tilbagevenden i Golf-klassen fingeren på pulsen med de vigtige familieelementer som sikkerhed, økonomi og masser af plads.
Nissan Pulsar fås fra 209.900 (Visia 115 hk. benzin) og op til 327.900 (Tekna 110 hk. diesel).

Barneguidens testmodel havde blandt andet lædersæder i ekstraudstyret til en merpris på 15.000,- kroner. Penge givet godt ud, da sådan nogle aldrig bliver plettede, nemt tørres af for de smås fedtfingre, is og andet, der konstant sætter aftryk på stofsæder. Og lædersæder får altid bilen til at virke frisk og ubrugt, som igen højner gensalgsværdien.