Fejlmeddelelse

Deprecated function: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; magazine_images_magazinelayout has a deprecated constructor i include_once() (linje 3557 af /var/www/stabilokonomi.dk/barneguiden.dk/includes/bootstrap.inc).

Skarp SUV til skarp pris

Test Suzuki Vitara 

1.6 Active Grip
Pris: 254.990,- kr.

Suzuki Vitara blev født for 25 år siden og var nok den første rigtige SUV (Soft Utility Vehicle) på markedet. Barneguiden fik for nylig den nyeste Suzuki Vitara 2015-model til test, som afløser den store (og lidt klodsede) forgænger, der nu alligevel længe  var den bedst sælgende SUV i Danmark med en skarp pris, men med køreegenskaber, som til gengæld var slatne.

Det er der rettet gevaldigt op på nu. Den nye model er mindre i det ydre, langt fra klodset at se på og med køreegenskaber, der appellerer til 2015-standarder. Ydermere er den økonomisk i drift og – uden at gå på kompromis med dens ophav – også klar til at suse ud over de mere mudrede veje og høje grøfter takket være en fin frihøjde og firehjulstræk.

pinthis
pinthis
pinthis
pinthis

Væk er det ligegyldige store reservehjul plastret på bagklappen, karosseriet er nu stærkt, men stadig let, som igen giver en god brændstoføkonomi. Hvor den gamle model kunne snige sig op på 12 km/l på en god dag, så imponerer 2015-modellen  med 19 km/l for benzinudgaven og 24 km/l for dieseludgaven for de forhjulstrækkende udgaver,  og de tal er kun marginalt lavere for testbilens firehjulstrækkende udgave. 

Man kan umiddelbart savne lidt tyngde, når man åbner dørene. De føles nærmest som lavet af blik, men det er det nye TECT-koncept, som er en utrolig let, men samtidigt meget sikker konstruktion, der gav modellen de eftertragtede fem stjerner i den nye og krævende 2015-test i NCAP Euro-test. Rart at vide, når man fragter familien rundt på landevejene.  

Bagagerummet er imponerende 324 liter og har to praktiske rum i siden til indkøbsposer etc., så det ikke hvirvler rundt, når man kører.  Apropos sikkerhed, kommer Vitara nu med 7 airbags og selestrammere også på de bagerste sæder samt alarm på selvsamme. Den 7” store infotainment-skærm informerer om alt fra radio, navigation, Bluetooth-telefoni, bakkamera og meget mere. 

Indvendigt er den cool med analogt ur i midterkonsollen, og sæder som giver god støtte. Plastkvaliteten lever nu ikke helt op til dens tyske fætre som Opel Mokka, Ford Kuga, VW Tiguan og franske Captur, men er dog acceptabel – prisen taget i betragtning.

Alt i alt har den nye Suzuki Vitara igen sat standarder for familiens behov pakket ind i en sjov SUV hele vejen rundt og oven i købet med et design, som er med devisen om, at ”less is more”.