Cactus med få torne

Test af årets bil i Danmark 2015: Citroën C4 Cactus.

Den ligner mere noget fra en kreativ designers skitse, som for sjovt vil gå ”all in” med sine skøreste ideer og påfund.

Men det er såmænd den populære Citroën C4 Cactus, som fik den ultimative hæder herhjemme fra motorjournalisternes side: Kåringen som ”Årets bil i Danmark 2015”. Barneguiden.dk fik nøglerne til den dieseldrevne BlueHDi 100 i en uge, hvor der både var is- og sneglat samt tørt føre.

Det spøjse design er nu ikke bare for sjov og spas’ skyld. De sorte og meget iøjnefaldende airbumps på siderne er fremstillet af noget blødt og formeligt materiale med små lufthuller i. De bevirker, at man reducerer udgifterne til vedligehold og reparation på bilen, da de små irriterende parkeringsskader og småbuler, som altid synes at ramme netop siderne på ens bil elimineres.

Samme system er langs hjulkasserrne og for og bagved, hvor bilen er mest sårbar overfor småbuler.

Andre små innovative ideer er bl.a. at passager-airbag’en er placeret i loftet, så man pludselig har et stort og brugbart handskerum. En luksus, som de fleste bilister i dag må undvære, grundet den meget plads en side-airbag tager fra netop handskerummet.

Sæderne er brede og sofa-agtige, hvilket giver en hyggelig intim fornemmelse under kørslen, og de fleste funktioner styres via den 7” store skærm i midten. Dens funktion er meget overskuelig, og man vænner sig hurtig til, at det meste foregår via skærmen – i hvert fald folk, som i forvejen er familiære med smartphones.

For at gøre Cactus så brændstofvenlig som mulig er der visse ting, som er udeladt for at spare på vægten. Eksempelvis elektriske vinduer bagtil som er erstattet med en klap-op-funktion. Ydermere har man droppet en omdrejningstæller, hvilket giver mening, da det er begrænset hvor mange familiefædre/mødre, som bruger en sådan i dagligdagen.

Til gengæld er splitbagsæde-funktionen også udeladt, og det er lidt bøvlet, hvis man gerne vil tranportere en cykel eller en aflang kasse eksempelvis og stadig have plads til en bagsædepassager. Det kan man ikke, da det kun er hele bagsædet, som kan lægges ned. Om det er for at spare på vægten, at man ikke har valgt at udstyre den med et makeup-spejl i passagersidens solskærm, vides ikke.

Til gengæld kommer man i nogle modeller op over 32 km/l, og det er intet mindre end imponerende i en så forholdsvis pæn størrelse familiebil.

Cactus deler nok vandene mellem dem, som synes, den er lige mærkelig og futuristisk nok og dem, som er vilde med alt, der skiller sig ud fra den gængse hr. og fru Jensen-bil på vejene. Og så behøver man jo heller ikke at vælge testbilens toxic-grøngule farve, men kan tage den i en flot hvid, sort, rød, sølvfarvet – ja, snart hvilken som helst farve, man lyster.

Priser fra 169.990 kr. til 257.990,- kr. alt efter model og udstyr.