9-årig dreng med attitude

Brev: 

Hej Charlotte,

Vi skriver til dig, fordi vi har svært ved at forstå og takle vores søn på 9. Han er storebror, temperamentsfuld, jaloux og ekstremt styrende overfor lillesøster. Han taler grimt til hende og til os og siger ofte ting som; Du er dum!, Det kan jeg da gøre bedre!, Åh, ikke andet..! Nå, og hvad så…!! - altså rigtig mange nedladende bemærkninger. 
Han vil gerne styre hende hele tiden og har meget svært ved at give hende plads. Han er desuden typen, der går rundt i sin egen verden og hører dårligt efter. Han er laaaaang tid om alt; spise, tage tøj på etc. Derudover har han et voldsomt temperament.
Han virker ikke glad og siger, at han føler, at vi altid er efter ham. Vi skændes ofte, han og jeg. Han føler jeg er efter ham og kan ikke forstå, at jeg bliver nødt til at sige fra overfor ham, både mht. hans sprog, men også hans tempo. Vi kommer op at skændes over de mindste ting, og jeg føler, at vi går forbi hinanden hele tiden. Jeg har meget svært ved at takle hans måde at være på, overfor lillesøster og hans grimme sprog og ligegyldighed. Det virker som om, han gør mange at tingende for at  provokere mig og det lykkedes også ofte. Jeg prøver at tale stille og forklarende i starten, men min tålmodighed og mit temperament løber af med mig, og til sidst råber jeg af ham. Problemet er specielt, når vi skal ud af døren og han ikke gider blive færdig, så stresser jeg til sidst.
Når jeg prøver at tale med ham, siger han fra, holder sig for ørene og siger: Det har du sagt, jeg gider ikke høre på dig! etc.
Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal nå ham og få vendt  situationen positivt. Jeg er træt og ked af, altid at være over ham,  men jeg kan ikke lade ham tale grimt og nedladende til os andre og vil  gerne have ham til at forstå, at vi skal tale pænt til hinanden.
Når hans temperament flyder over, skriger han, græder meget og løber væk og gemmer sig og vil ikke tale med mig. Lige meget hvad, siger han, at jeg er ond, altid efter ham etc. Han har altid været meget pylret og grædt meget, også hvis han har slået sig, kan han skrige, som om han har brækket noget.
Jeg ved ikke, om hans astmamedicin kan gøre noget ved hans sind, men tanken strejfer mig.
Det her er jo kun et lille udsnit af vores daglige kampe, men måske du kan give et lille vink om, hvordan jeg kommer i den rigtige retning. 
Hans far er mere bestemt og de kommer ikke så ofte op at tottes.
Kan du på nogen måde give nogle gode råd, eller skal du vide mere om dagligdagen og situationerne?

 

Svar: 

Hej, - og mange tak for dit spørgsmål.

At være bare 9 år og være forældre til et barn på 9 år, det kan være en tid fyldt med vanskeligheder og rigtig meget hårdt arbejde.
I niårs alderen kommer der mange følelser i spil hos barnet. De bliver optaget af nye og andre ting end tidligere. De begynder at forstå andre ting, og forholder sig derfor også anderledes end tidlligere.
Selvværdet kommer til at spille en stor rolle, og dette er med til at farve både de følelser der kommer til udtryk og temperamentet.
Men der er også mange andre følelser, barnet på 9 år kommer i forbindelse med. De bliver meget optaget af, hvad og hvordan de føler sig knyttet til deres nære relationer, både derhjemme og uden for hjemmet. De bliver optaget af, hvor meget mor og far holder af mig. Holder de lige så meget meget af mig som af f.eks. af lillesøster? Det er almindeligt, at der er jalousi og dette er ofte relateret til søskende og forældre. Og det kan til tider være ganske voldsom jalousi. Nogle betegner niårs alderen som en ”krise periode” i barnets udvikling.
Din dreng har i denne tid en øget følsomhed, og er derfor meget påvirkelig og mere sårbar, end han måske har været tidligere. Han har lidt ekstra brug for dig og din opmærksomhed.

<B>Grænser og god tid til samvær</B>
Jeg kan læse, at I har mange konflikter og at det er hårdt for dig at klare. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du vælger dine konflikter med omhu (ja, jeg ved, at det er et meget slidt udtryk). Det er vigtigt for dig og ikke mindst for din dreng, at jeres samvær og kontakt ikke kun eller primært kommer til at handle om konflikter.

Du skal selvfølgelig sætte nogle grænser for ham, som du også gør. Du skal tage lederskabet på dig, og sætte grænser for ham.
Men din søn skal have tid, masser af tid med dig. Tid til snak, tid med samvær, tid til at grine, tid til at tale om de store ting i livet mm. Beslut dig for, at du hver dag vil have en tid, der er uforstyrret sammen med ham. For nogle er den bedste tid til dette om aftenen ,når barnet skal i seng.
Måske vil han ikke have godnathistorie mere. Men at mor sætter sig på sengekanten og hører på, hvordan dagen er gået og om der er sket noget særligt, ja det bliver man vist aldrig for stor til, at synes er rart. Snak lidt med ham om, hvordan dagen ser ud i morgen, hvad skal I hver især. Vis interesse for hans dag. Hvad gør han sig af tanker, hvad er han optaget af. Hør om hans små glæder og sorger.
Planlæg evt. også noget, du laver med ham alene. En tur i biografen, se en fodbold- eller håndboldkamp, tag en bytur eller hvad han nu er til og sætter pris på.

Din dreng skal ikke tale grimt og nedladende på en måde, som du og den øvrige familie betragter som uacceptabelt. Du skal blive ved med at sætte grænser.
Men husk også på, at de fleste børn ind imellem har et grimt sprog. De har brug for vores hjælp til at få det rettet ind på en måde, så det er acceptabelt.
Bandeordene bruges til dels at afprøve dig og omgivelserne, dels er det en måde at hævde sig på, og være sej på. Børnene tror, at de virker voksne og seje.
Nogle gange tror jeg også, man skal indtænke ovenstående og ikke blive så forskrækket over det, samtidig med at man forsætter med at lære sit barn, at det skal tale et pænt og acceptabelt sprog.
Er der flere eder og bandeord end andre ord, skal der selvfølgelig sættes lidt ”hårdere” ind på at få ordene ud af sproget. Nogle bruger en ”bandekasse” eller andet, til hjælp, for at huske på, at det er forbudt at bande. Og husk, at hvis I laver en bandeaftale, så gælder den alle i familien – også mor og far :o)!
Sprogudviklingen vil jo også samtidig blive lidt udvidet, når man skal finde andre måder at udtrykke sig på. Hvem kan mon finde på flest måder at sige det samme på ? Hvem kan sige det på engelsk, tysk eller andet. Lidt skørt måske, men det handler om at få brudt mønsteret på en sjov og anderledes måde. Find på en leg om dette, der passer ind i jeres familie.
Man kan blive så frygtelig træt og udmattet, og få en følelse af, at lige meget, hvad man gør, så nytter det ikke. Det kan være SÅ svært at få barnet til at høre efter, hvad man siger.
De larmer, de slås, de er utilfredse, de bander, de smider deres tøj på gulvet, de gider ikke rydde op efter sig. Men hvis det kan være dig en trøst, så er det problemer, som de allerfleste i ”forældreklubben” oplever. Man kan få en følelse af at det konstant er ”op ad bakke”, og man kan blive bekymret for, hvordan det dog skal gå for og med ens barn. Og så pludselig er der andre tider, det går ned af bakke med dejlig vind i ryggen og man glæder sig over de mange herligheder, der er med barnet.

Med venlig hilsen

Brevkasse: 

Tilføj kommentar

Psykolog og familierådgiver Charlotte Clemmensen

Charlotte Clemmensen er Familieguidens fast tilknyttede psykolog og familierådgiver. Du kan skrive til Charlotte på brevkasse@barneguiden.dk. Hverken dit navn eller din e-mail vil blive offentliggjort - du er således helt anonym.

Profesionelt tilbyder Charlotte terapeutiske samtaler og rådgivning til enkeltpersoner, børn, unge, par og familier og har bred erfaring. Læs mere på Pyskologcc.dk og følg Charlottes blog Forældreklubben.dk.