Flyveører og skæve tænder
I mormor og morfars tid var det helt normalt at se skæve tænder og stritøre i skolegården. Man skilte sig ikke ud i gadebilledet, hvis tandsættet var ulige eller ørene flappende. Sådan var det bare. I dag er det helt anderledes. Der er efterhånden kommet rigtig mange gode og lette metoder til tandregulering og retning af ører der stritter lidt eller meget, og det ser man tydeligt i landets børnehaver og skoler.
Forældre bliver derfor ofte stillet overfor et dilemma, når skoletandlægen eller sundhedsplejersken kommer med forsigtige hentydninger til, at der er mange muligheder for at rette børnenes tænder eller ører. Skal man som forældre hjælpe sit barn med ikke at skille sig ud, eller skal man slå et slag for mangfoldigheden og fortælle barnet og omverdenen, at skønhed har mange ansigter?
Hvornår skal tænder og øre rettes?
Hos Tandlægerne i Brønshøj torv er 25 procent af de tandreguleringer, de laver til børn, en nødvendighed. De bliver lavet fordi børnenes kæber er i gang med at vokse forkert sammen eller barnet bider skævt. I disse tilfælde er det vigtig, at man sætter ind, da det ellers kan have konsekvenser for barnet senere i livet.
Resten af de tandreguleringer, som Invisalign udfører, bliver udført fordi forældre vil skærme deres børn mod mobning. Det samme gælder for indgreb mod stritører, der udelukkende laves af kosmetiske årsager. Det har nemlig ingen sundhedsmæssige konsekvenser, at ørene peger udad.
Men, skal man rette på sit barns udseende, fordi man er bange for, at barnet bliver drillet? Fortæller man så ikke barnet, at det ikke er godt nok, som det er?
Det er de færreste børn, der ikke bliver påvirket af mobning, og det foregår desværre både i børnenes og de voksnes verden. Og børn kan, især, være meget ondskabsfulde, og selvom det måske for nogle kan være både omsorgsfuldt og hensigtsmæssigt at rette ører og tænder for at undgå mobning, er det jo ikke sikkert at mobning udebliver.
Det er noget, man som forældre, må gøre op med sig selv. Alle børn er smukke præcis, som de er.